CASE

Å redesigne boken «Beatles» av Lars Saabye Christensen, som innebærer ombrekking av innmaten og redesign av bokomslaget. Omslaget bør bygge på en ide, følelse og/eller stemning fra bokens innhold –og designes for 2020 og fremover.

MÅLGRUPPEN

Ungdommer mellom 13 og 20 år som liker å lese.

Foto: Anne Valeur

VERDIORD

Attraktiv
Blikkfang
Moderne

PROBLEMSTILLING

Hvordan kan jeg redesigne omslaget til boken «Beatles» av Lars Saabye Christiansen, slik at det blir attraktivt, skaper blikkfang og er moderne for ungdommer mellom 13 og 20 år?

LØSNING

Da jeg utviklet omslaget, tenkte jeg på målgruppen (ungdommer mellom 13 og 20 år) og hvordan jeg best kunne fange deres oppmerksomhet fra første blikk.

Fortellingen inneholder en fantastisk scene der Kim, hovedrollen i boka, blir veldig full på en fest og danser foran alle med et skjelett fra naturfagssalen. Jeg ønsket å bruke denne scenen som mitt utgangspunkt for å lage omslaget.

Ungdommene som representerer min målgruppe, er mennesker som er mye på sosiale medier, og da særlig på Tik Tok som skaper mye engasjement og oppmerksomhet blant dem.

Omslaget ble inspirert av Tik Tok sin visuelle profil fordi jeg ville lage en forbindelse mellom bokdesignet og noe målgruppen min er opptatt av.