CASE

Du jobber i et designbyrå som har fått i oppdrag å utvikle og designe visuell identitet for en restaurant. Du skal utvikle restaurantkonsept, en enkel strategi og designe identiteten.

MÅLGRUPPEN

Folk som bor i Oslo, som har interesse for Latin-Amerika.

Folk som er interessert i å oppdage ny mat.

Latinamerikanere som bor i Oslo og som ønsker å spise der selv, eller vise nordmenn hvordan ekte latinamerikansk mat smaker, og som er annerledes enn Tex-Mex.

VERDIORD

Blanding
Tradisjon
Oppdagelse

PROBLEMSTILLING

Hvordan kan jeg vise verdiordene til prosjektet (blanding, tradisjon og oppdagelse) i den visuelle identiteten til restauranten?

LØSNING

El Dorado er en tapas restaurant som spesialiserer seg på ekte latinamerikansk- og spansk mat.

Jeg har brukt erobringen av Amerika som utgangspunkt for å lage en visuell identitet for restauranten på bakgrunn av at dette er noe av det som forbinder hele Latin-Amerika med Spania.

De viktigste rikene som ble erobret av spanjolene var Aztec imperiet, Maya imperiet og Inca imperiet, og siden hovedmenyen skal inneholde tre mindre menyer (Sentral Amerika, Sør-Amerika og Spania), har jeg brukt imperiene for å gi navn til menyene; Meny Azteca, Meny Inca, Meny Spania.

Under Columbus tid var det en kjent legende, som ble kalt El Dorado og handler om en mytisk by som var bygget av gull. Historien skapte stor interesse både blant urfolk i Latin-Amerika og europeere, som i mange år har prøvd å oppdage byen.

Et av verdiordene for restauranten er “oppdagelse”, og på bakgrunn av dette er navnet El Dorado valgt til restauranten.